Özel Eğitim Merkezleri Görev Grubu Ara Raporu

psikiyatri.org.tr /

Özel Eğitim Merkezleri Görev Grubu Ara Raporu


 

Özel Eğitim Merkezleri Görev Grubu Ara Raporu
Erişkin ve çocuk psikiyatristlerinden elde edilen geribildirimlerle karşılaşılan sorunlar ve çözüm önerilerini araştırıldı.Gelen yanıtlar değerlendirildiğinde sık karşılaşılan sorunlar şu şekilde sıralanabilir;


A- Öğrenci ile ilgili sorunlar;

  1. Öğrenci ailelerinin gelmemesi, çocuğun gelişimi ile ilgili yeterli bilgi edinememek
  2. Okul başarı durumu için öğretmenlerinden bilgi alınamaması
  3. Uyaran eksikliği nedeni ile sosyal gelişimin tamamlanmamış olması
  4. Özellikle kırsal kesimden gelen çocukların çoğunun ilk kez köylerinin dışına çıkmak ve yabancı insanlarla konuşmak konusundaki çekingenlikleri ( çoğu korku ile bakarken birkaç dakika da anlayamadıkları bir şeylere yanıt verme kaygısı)

5- Ailelerin özel eğitim kurumları ile ilgili bilgilerinin olmaması ( bazen çocuklarını maaş almak için getirdiklerini belirtiyorlar)

B- Psikiyatristlerin karşılaştığı sorunlar;

  1. Muayene için yeterli zaman ayrılamaması
  2. Çocuk ile ilgili yeterli bilgi alınamaması
  3. Hastanelerde psikolog bulunmaması veya test konusundaki yetersizlikler.Ör; Wiscr zeka testinin uygulanamaması
  4. Aileye hastalık konusunda bilgi vermek için yeterli zamanın olmaması
  5. Sağlık kurulu raporları yenilenmesi için başvuran çocuklar hakkında devam ettikleri özel eğitim kurumundan gönderilmesi gereken formların bulunmaması veya eksik gönderilmesi
  6. Yönetmelikte bulunan dikkat eksikliği ve özgül öğrenme güçlüğü tanılarının netleşmesi
  7. Çocuk psikiyatri uzmanı sayısının yetersizliği
  8. Eğitim kurumlarının denetlenmemesi, düzenlenen geri bildirim raporlarının eksikliği
  9. Konuşma bozukluğu eğitimi verme kriterlerinin belirlenmemiş olması
  10. Devlet hastaneleri raporlarının yeniden üniversite hastanelerine gönderilmesi,
  11. Başvuru sayısının çok fazla olması, dosya sisteminin kullanılamaması
  12. Eğitim kriterlerinin netleşmesi (yaş, IQ, sıklık)

C- Rehberlik araştırma merkezleri ile ilgili sorunlar;

  1. Rehberlik araştırma merkezlerinde uzman yetersizliği
  2. Başvuru sayısının fazlalığı nedeni ile yapılan testlerin yetersizliği

D- Milli Eğitim Bakanlığının özel eğitime bakış açısı ve denetimleriyle ilgili sorunlar,

  1. Özel eğitim almak için gereken kriterlerin net olmaması
  2. Kurumların yeteri kadar denetlenmemesi
  3. Özel eğitimci sayısını yetersizliği

E- Eğitim merkezlerinin işleyişinden kaynaklanan sorunlar olarak

  1. Özel eğitim kurumu açma kriterlerinin bulunmaması
  2. Özel eğitimci sayısının yetersizliği
  3. Olumsuz yargılarla savaşmak
  4. Eğitim için gerekli yer, eğitimci, süre, yöntemler konusunda standart verilerin olmaması.

Özel eğitim konusunda karşılaştığımız sorunların çözümü için öneriler;

  1. Bu kurumlarla ilgili sınırların belirlenmesi, (eğitici özellikleri, kurum şartları)
  2. Çocukların muayeneye gelmeden önce Rehberlik Araştırma Merkezinde izlenerek ayrıntılı dosyalarının (okul başarısı, sosyal gelişimi, gerekirse zeka testlerinin uygulanması) hazırlanması,
  3. Daha önce özel eğitime devam eden çocukların gelişim raporu
  4. Sağlık raporu için başvuruda ailenin bulunması
  5. Ayrıntılı muayene yapabilmek için sürenin belirlenmesi
  6. Yapılacak zeka testlerinin belirlenmesi, Wiscr zeka testi uygulanabilmesi
  7. Özel eğitimde verilen eğitimlerin sınıflandırılıp ( konuşma bozukluğu ), kontrollerinin yapılması
  8. Yeterli sayıda ve özellikte eğitici bulundurulması
  9. Bu kurumların denetlenmesi sırsında Milli Eğitim bakanlığı yanında , Sağlık bakanlığı yetkililerinin bulunması
  10. Etik dışı kayıtlar nedeni ile çocukların kurumlara devamlılığının denetlenmesi
  11. Ailelerin çocuklarını eğitim sırasında evlerinde veya kurumda internet aracılığı ile izleyebilmesi verimliliği arttırabilir.

Ayrıca APG kongresinde psikiyatri ve orada bir uzman var panelinde özel eğitim ve psikiyatri konulu bir sunum yapmak istiyorum.
Saygılarımla


Özel Eğitim Görev Grubu Koordinatörü
Dr.Gülay Özdemir