D22 - Özel Sağlık Kuruluşlarında Psikiyatri ÇB

Özel Hastaneler Yönetmeliği Değerlendirme ve İzleme Görev Grubu Raporu

TPD Merkez Yönetim Kurulu Başkanlığı'na,
Türk Tabipleri Birliği'ne gönderilmek üzere görev grubumuzdan değerlendirilmesi istenen Özel Hastaneler Yönetmeliği yazışma yoluyla görev grubu üyeleri arasında tartışmaya açılmış, yanıt veren iki görev grubu üyesi ve tarafımdan yapılan değerlendirmede, söz konusu yönetmelik metninde ruh sağlığı ve hastalıkları uzmanı meslektaşlarımız açısından özel olarak sakınca doğuracak bir düzenleme bulunmamıştır.
Özel mülkiyetli genel hastanelerde çalışan ruh sağlığı ve hastalıkları uzmanı meslektaşlarımız açısından bugüne dek sorun oluşturan başlıklar aşağıda değerlendirilmiştir.

1. Ruh sağlığı ve hastalıkları uzmanı bulunmayan hastanelerde bile psikolog çalıştırılmasının zorunlu olması kuralı yönetmelik değişikliği ile kaldırılmış durumdadır.
  2. Genel hastanelerde tam donanımlı bir ruh sağlığı ve hastalıkları servisi bulunmadığı koşullarda bu dal uzmanlarının kadrolu olarak çalıştırılmaması kuralı aynen sürmekle birlikte, ruh sağlığı hastalarının tedavi ve bakımına uygun iki oda açılması koşuluna bağlı olarak öncekine göre kolaylaştırılmış görünmektedir. Bu yönetmelik koşullarında özel mülkiyetli genel hastanelerde ruh sağlığı ve hastalıkları uzmanı meslektaşlarımızın çalışması yönetmelikte yer alan iki oda koşulunun yerine getirilmesine bağlıdır. Bu engelin kaldırılması özel hastane sahiplerinin bu yönde yapacağı değişiklik ve başvuruya bağlıdır. Derneğimiz bu konuda Özel Hastane Sahipleri Derneği nezdinde girişimde bulunursa, bu yönde bir gelişmenin alt yapısı konusunda çalışılabilir.
  3. Halihazırda ruh sağlığı ve hastalıkları uzmanı meslektaşlarımızın özel mülkiyetli genel hastanelerde danışman hekim olarak çalışmalarından dolayı,  ruh sağlığı sorunu olan kişilerin başka dal uzmanlarınca değerlendirilmek zorunda kalınmasından bu nedenle Bütçe Uygulama Talimatı'nın, hastanenin ruhsat aldığı dallar dışında yani danışman hekimlerce yazılan reçeteleri ödememesinden kaynaklanmaktadır. Bu sorun da Bütçe Uygulama Talimatı çalışmalarında etkin çaba ile aşılabilir gözükmektedir.
  4. Özel Hastaneler Yönetmeliği'nin ruh sağlığı ve hastalıkları uzmanı meslektaşlarımız açısından sorun yaratan kuralları kolaylaşmış görünmekle birlikte ne gibi bir sonucu olacağı konusu ancak uygulamada görülebilir. Bu anlamda 6 (altı) aylık bir süre sonunda konunun yeniden incelenmesi ile uygulamadan kaynaklanan sorunların yeniden değerlendirilmesinin uygun olacağı kanısındayız.

Durumu bildirir raporu bilginize sunarım.
Doç. Dr. Mustafa Sercan
Özel Hastaneler Yönetmeliği Değerlendirme ve İzleme Görev Grubu Koordinatörü