Üniversitelerde Uzaktan Eğitime Geçilmesi Hakkında

psikiyatri.org.tr /

Yükseköğretim kurumlarında uzaktan eğitime geçişle ilgili oluşturduğumuz Türkiye Psikiyatri Derneği Görüş Raporu aşağıda bilginize sunulmuştur.

Saygılarımızla,
Türkiye Psikiyatri Derneği Merkez Yönetim Kurulu

 

Üniversitelerde Uzaktan Eğitime Geçilmesi Hakkında TPD Görüşü 

Yükseköğretim Kurulu’nun 11 Şubat 2023 tarihinde yayımladığı duyuru ile öğrendiğimiz, ülkemizin tüm üniversitelerinde bahar döneminde uzaktan eğitime geçilmesi kararını kaygı uyandırıcı buluyor ve bu kararın gözden geçirilmesini talep ediyoruz.

Depremden etkilenen ve evsiz kalan yurttaşlarımıza barınma olanaklarının sunulması gereksinimi acildir ve önceliklidir. Ancak, barınma olanağı sağlamak için üniversiteleri uzaktan eğitime geçirmenin bedeli ağırdır. 

Pandemi sürecinde, yüz yüze eğitimden yoksun kalmanın gençlerin eğitim süreçlerini ve ruhsal iyilik halini olumsuz yönde etkilediğine hep birlikte tanık olduk. Gençlerimiz, pandemi döneminde, akran desteğinden ve yüz yüze deneyim aktarımından mahrum kaldılar. Yüz yüze eğitimden mahrum kalmanın, vaktinin çoğunu ekran başında geçirmenin gençlerin ruh sağlığını olumsuz etkilediği ve aynı zamanda akademik başarının düşmesine neden olduğu bilimsel çalışmalarda gösterilmiştir.

Bu deneyimlerin ardından, henüz bu sürecin etkilerinden kurtulamamış olan bir neslin yüz yüze eğitim olanağından yeniden ve uzun süreli olarak yoksun bırakılması, her şeyden önce bu nesle yapılmış bir haksızlık olacaktır. 

Ülkemizin geniş bir coğrafyasını doğrudan etkileyen bu felaketin ardından çok sayıda üniversite öğrencisinin evi yıkılmışken, öğrencilerin önemli bir kısmı bilgisayar, kulaklık ve internet gibi olanaklara ulaşamayacak durumdayken, afet bölgesindeki üniversiteler hizmet veremeyecek duruma gelmişken, uzaktan eğitimin öğrenciler arasındaki ekonomik ve sosyal eşitsizlikleri derinleştireceği açıkça görülmektedir.

Deprem gibi büyük doğal afetlere bağlı travmalarda iyileşme toplumsal dayanışma ile başlar. Üniversiteler gençlerin yalnızca eğitim aldıkları değil aynı zamanda sosyalleştiği ve bir araya geldikleri bir ortam sağlamaktadır. Eğitim sürecinin içinde ve üretken kalmak, başkalarına yardım etmek, ülkemizde yaşanan felaketin yaralarının sarılması için birlikte çareler üretmek gençlerimizin bu süreci daha sağlıklı geçirmesi için çok daha faydalı olacaktır. Hayatın olağan akışına uygun olmayan her bir müdahale ise gelecekte daha büyük hem psikolojik hem de sosyal sorunlara neden olacaktır.

Bu felaketin ardından, travmaya uğramış gençlerin bir de yalnızlıkla ve fırsat eşitsizliği ile sınanması büyük bir hata olacaktır. Önceliğimiz, yüz yüze hizmet verebilecek durumdaki üniversitelerimizin en yakın tarihte yüz yüze eğitime yeniden başlaması, yurttaşlarımızın barınma gereksinimlerinin öğrenci yurtları dışındaki kamuya ve özel sektöre ait barınma olanakları ile karşılanması, hizmet veremeyecek durumdaki üniversitelerin öğrencilerinin eğitimlerinin kesintiye uğramaması için gerekli olan önlemlerin alınması, eğitime devam edemeyecek durumdaki öğrencilere gerekli izinlerin verilmesi, gereksinimi olan öğrencilere uygun psikososyal desteğin sağlanması olmalıdır.

Gençlerimizin en uygun koşullar altında eğitim alması en temel toplumsal gereksinimlerimizden biridir.

Saygılarımızla,
Türkiye Psikiyatri Derneği Merkez Yönetim Kurulu

Kaynaklar:
Saraswathi, I., Saikarthik, J., Kumar, K. S., Srinivasan, K. M., Ardhanaari, M., & Gunapriya, R. (2020).
 Impact of COVID-19 outbreak on the mental health status of undergraduate medical students in a COVID-19 treating medical college: a prospective longitudinal study. PeerJ, 8, e10164.
Deshetler, L., Gangadhar, M., Battepati, D., Koffman, E., Mukherjee, R. K., & Menon, B. (2021). Learning on lockdown: a study on medical student wellness, coping mechanisms and motivation during the COVID-19 pandemic. MedEdPublish, 10(50), 50.
Harries, A. J., Lee, C., Jones, L., Rodriguez, R. M., Davis, J. A., Boysen-Osborn, M., ... & Juarez, M. (2021). Effects of the COVID-19 pandemic on medical students: a multicenter quantitative study. BMC medical education, 21, 1-8.
Andersen, S., Leon, G., Patel, D., Lee, C., & Simanton, E. (2022). The impact of COVID-19 on academic performance and personal experience among first-year medical students. Medical Science Educator, 32(2), 389-397.